Dienstleistungen

A jövő a tét

SCC, AHEAD – két rövidítés, egy erős harmadik pillér a jövő számára. Kicsit bővebben: Audi Hungaria Shared Competence Center, AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. Andreas Kattendickkel és Schäffer Jánossal, az AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. ügyvezető igazgatóival és Csepeli Szilárddal, az SCC Governance vezetőjével egy kerekasztal-beszélgetésen néztünk a kulisszák mögé, és tekintettünk közösen egy nemzetközi, kompetenciaalapú szolgáltatásokkal teli, szó szerint világraszóló jövőbe.

Hogy pontosan mi rejlik a betűk mögött? Valami egészen grandiózus. A Volkswagen Konszern összes európai gyárának, azaz 44 gyártótelephelynek logisztikai és produkciós SAP-üzemeltetése; számos, a nap 24 órájában elérhető IT-szolgáltatás a teljes konszernben, világszerte; purchase2pay, azaz optimalizált beszerzési folyamat a megrendeléstől a fizetésig, és még napestig sorolhatnánk…

AUDI: Az Audi Hungaria mögött immár harmincéves sikertörténet áll, ebből több mint tizenöt éve van jelen a vállalat a Volkswagen Konszernben nemzetközi szolgáltatásaival. Ezek összefogására jött létre a virtuális üzletág?

Schäffer János: Motor- és járműgyártásban három évtizede sikeres vállalatunk portfóliójában a  szolgáltatások is hosszú ideje, nem is tizenöt, lassan inkább húsz éve vannak jelen, minden üzleti területünkre kiterjedően. Viszont hiányzott a központi irányításuk, az együttes fellépés.

Andreas Kattendick: Így igaz. Ahogy az egyre növekvő versenyhelyzet és ambiciózus jövőbeli terveink ezt megkívánták, 2021-ben életre hívtuk az Audi Hungaria közös irányítással működő virtuális üzletágát, a Shared Competence Centert (SCC), benne a munkatársaink kompetenciáira épülő összes szolgáltatásunkkal. Ennek keretei között, „Győrből a világnak“ stratégiánk mentén még hatékonyabban, még célirányosabban, a szinergiákat maximálisan kihasználva nyújtunk szolgáltatásokat a Volkswagen Konszern számára.

AUDI: Mely területek alkották a kezdetekben ezt a virtuális üzletágat, a Shared Competence Centert (SCC)?

János: Már az indulásnál rendkívül színes és átfogó volt a portfólió. Műszaki Fejlesztésünk két területe – hajtás- és járműfejlesztés – mellett később a Pénzügy, a Kontrolling, az IT, a Beszerzés, valamint olyan termelésközeli területek, mint a Logisztika vagy a Technikai H Szolgáltatások egészültek ki további tevékenységekkel. Így a Jogi Szolgáltatások, a Minőségbiztosítás vagy Képzési Központunk is becsatlakozott és nemzetközi szintre lépett tevékenységével.

AUDI: A fejlődés tehát folyamatos volt. Egyszer csak kicsi lett a közösen felépített virtuális tér?

Andreas: Így is mondhatjuk. Kinőttük a kereteinket. Az AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. létrehozásával olyan leányvállalatot alapítottunk, amely munkatársaink kompetenciáira alapozva kimagasló hozzáadott értékű szolgáltatásokat képes nyújtani, főként konszernbeli ügyfeleknek. Ezáltal olyan helyre kerültünk a Volkswagen Konszernnél, amely stratégiailag, a jövőnkre nézve kiváló; egy helyre, ahol valódi többletértéket teremtünk.

quote-mark

Jelenleg mi vagyunk az egyetlen leányvállalat,
amely több konszernmárka számára kínál beszerzési szolgáltatásokat,
és ezzel szinergiákat teremtünk.

Andreas Kattendick

János: Andreas jól mondja. Egy ilyen új vállalathoz pedig főként stabil struktúrára és jól működő folyamatokra volt és van szükségünk. 2023-ban az Audi Hungaria munkavállalói képviseletével közösen sikeresen előkészítettük az új gazdasági társaság alapítását, és minden előfeltételt megteremtettünk a jövőbeli eredményes munkához. A kiemelkedően produktív közös projektmunkának köszönhetően sikerült minden kezdeti nehézségen és bizonytalanságon úrrá lenni. Köszönet illet mindenkit, aki akár a munkaadói, akár a munkavállaló oldalról hozzájárult a végső sikerhez.

AUDI: Hogy áll össze az új vállalat portfóliója?

Andreas: Az SCC portfóliójából az új, százszázalékos tulajdonú leányvállalathoz a termeléshez közvetlenül nem kapcsolódó tevékenységek, így a Beszerzés, az IT és a Pénzügyi  szolgáltatások egy része került át. Vevőink főként a Volkswagen Konszern telephelyei közül érkeznek, számukra valódi többletértéket tudunk teremteni. 2022 óta az Audi, a Volkswagen és a Volkswagen Haszongépjárművek mellett vevőink között tudhatjuk a Porschét, a Lamborghinit és a Bentley-t is – így valóban elmondhatjuk, hogy az egész konszern számára szolgáltatunk.

AUDI: Mindezt megszakítás nélkül, úgy, hogy közben lemenedzseltek egy jogi és gazdasági átmenetet…

János: Valóban, az új leányvállalat zökkenőmentes elindítása a folyamatban lévő szolgáltatások, megrendelések átvételével csak úgy sikerülhetett, hogy minden részletre kiterjedően fókuszáltan, együtt dolgoztunk. Arra törekedtünk, hogy szakmailag és munkatársaink számára is minél könnyebb legyen az átmenet. Ami több szempontból sem volt egyszerű, gondoljunk csak arra, hogy az IT-rendszereink egyik nap még az Audi Hungaria virtuális világában működtek, másnap pedig már az Audi Hungaria Ahead világában „ébredtek”, és ott kellett  kifogástalanul üzemelniük. Hogy ez megtörténhessen, júliusban létrehoztunk egy ún. hotline-t, hogy minden munkatársunkat át tudjuk migrálni az új rendszerbe, és a virtuális költözés senkit ne hátráltasson a munkája során. Kisebb fennakadások persze előfordultak, de összességében sikeresen menedzseltük a váltást.
Ugyanakkor minden változás bizonytalanságot szül az emberekben. Ez, úgy gondolom, általános és érthető reakció. Így az infrastruktúra mellett éppoly fontos volt, hogy biztosítsuk munkatársainkat afelől, hogy mindenki velünk jön erre az utazásra, és közben minden egyes lépéséről transzparens tájékoztatást kap. Megteremtettük a lehetőséget a közös egyeztetésekre, és ezen alkalmakkor nyíltan beszélhettünk az esetleges bizonytalanságokról.

quote-mark

Közös mantránk a kompetenciák fejlesztése.
Ez a bázisa annak, hogy szolgáltatásaink
többletértéket teremtsenek a vevőinknek.

Csepeli Szilárd

Andreas: …amiket végül a folyamataink biztosítása mellett szintén sikeresen magunk mögött hagytunk, és minden kollégánk egyszerűen csak folytatta tovább a munkáját, amelyhez minden feltétel adott volt.

AUDI: Schäffer János helyett immáron új szakember fogja össze a virtuális üzletágat Csepeli Szilárd személyében. Szilárd, hogy zajlott a staféta átadása? Mit kapott örökségül?

Csepeli Szilárd: Az SCC tevékenyégek 2021. április 1-je óta alkotnak szorosabb egységet a virtuális üzletágunkban, és az azóta eltelt években sok előremutató kezdeményezés történt a szabályozási rendszerben. Többek Közt az SCC tevékenységeket összefogó grémiumok és támogató testületek alakultak: a szervezetünk megtanulta a Shared Competence Board vagy a Shared Competence Beirat neveket. De előre léptünk egységes megjelenésünk tekintetében is, tovább épült a közös marketingünk, és számos rendezvényt szerveztünk, hogy minél jobban megismerhessenek minket. Köszönet az agilis csapatunknak, amely mindezt létrehozta!

AUDI: Lassan egyéves múltra tekint már vissza az Audi Hungaria Ahead. Milyen mérföldköveket emelnének ki ebből az időszakból?

Andreas: A februári alapítás után igencsak felgyorsultak az események, hiszen márciusban már az ezredik SCC-munkatársunk belépését ünnepeltük. Júniusban elindult a vállalat Mynet oldala, júliusban pedig a napi munkafolyamatokat is teljes mértékben felvettük az Audi Hungaria Aheadnél, így a hónap elején az Audi Hungaria 30 éves jubileumi nyílt napján már önálló leányvállalatként voltunk jelen. Ősszel Magyarország Kormányával közösen bejelenthettük munkatársaink képzési támogatását, és – mivel az ünnepi alkalmakból sosem elég – november 7-én az Audi Hungaria nagy jubileumi ünnepségén fantasztikus körülmények között mutatkozhattunk be a sajtó képviselői és meghívott vendégeink előtt.

AUDI: Mely szolgáltatásokra a legbüszkébbek? Mi az igazi USP-je Győrben az Audi Hungaria Aheadnek?

Andreas: Hogy egy apa melyik gyermekét szereti a legjobban? Természetesen minden általunk nyújtott szolgáltatásra egyformán büszkék vagyunk. De mégis néhány példa, amelyek igazán egyedülállóvá tesznek minket a Volkswagen Konszernben: jelenleg mi vagyunk az egyetlen leányvállalat, amely több konszernmárka számára kínál beszerzési szolgáltatásokat, és ezzel szinergiákat teremtünk.

János: Komoly versenyelőnyt jelent az is, hogy az összes konszerntelephely számára elérhetőek SAP-megoldásaink és logisztikai szolgáltatásaink. Az elmúlt években kiépítettük a Purchase to Pay (E2E) folyamatot bizonyos alkatrészek általános beszerzése esetén, így az elejétől a végéig, tehát a megrendeléstől a számlázásig Győrből menedzseljük a folyamatokat az AUDI AG számára.

AUDI: Töretlen a siker, folyamatos a fejlődés, nem is kérdés a hogyan tovább…

Andreas: Izgalmas év áll előttünk. Vevőink egyre jobban megismernek minket, egyre több érdeklődés érkezik hozzánk új szolgáltatásokkal kapcsolatban. Portfóliónk középpontjában kompetenciaalapú szolgáltatások állnak, ezen a téren rengeteg tapasztalattal rendelkezünk és versenyképesek vagyunk – kimondottan ez a legnagyobb erősségünk. Hogy milyen célokat tűztünk ki magunk elé? Egyértelműen portfóliónk további fejlesztése, valamint a stabil ügymenet melletti folyamatos növekedés a cél.

quote-mark

Komoly versenyelőnyt jelent, hogy az összes konszerntelephely számára
elérhetőek SAP-megoldásaink és logisztikai szolgáltatásaink.

Schäffer János

AUDI: Immár két helyen összpontosulnak a győri Audi nemzetközi szolgáltatásai. Milyen az együttműködés az anya- és a leányvállalat között?

János: Kéz a kézben megyünk előre.

Szilárd: Pontosan! Azonos standardok, tervezési folyamatok és üzleti logika mentén dolgozik mindkét fél. Tisztában vagyunk az erősségeinkkel, de együtt keressük meg, hogy jövőbeli szolgáltatásaink melyik vállalatnál növekedhetnek a leghatékonyabban. Összehangoljuk a kommunikációs tevékenységeinket is, kölcsönösen erősítjük egymást. Ha úgy tetszik, toljuk egymás szekerét a minket körülvevő versenyhelyzetben. Közös mantránk a kompetenciák fejlesztése. Ez a bázisa annak, hogy szolgáltatásaink többletértéket teremtsenek a vevőinknek. A verseny egyre kiélezettebb a szolgáltatások piacán is: csak együtt, jól képzett csapattal érünk célba, így a tanulási hajlandóság, az önfejlesztés motivációja kulcskérdés az üzletág életében.

AUDI: Hogy működnek most az egyes szakterületek az SCC-ben?

Szilárd: Alapvetésünk az, hogy az SCC-n belül minden terület a lehető legnagyobb autonómiát élvezze. Saját üzleti fejlődéséért tehát minden szereplő önállóan felel, miközben közösen egyeztetjük, mely stratégiák mentén haladunk. Közös mérőszámokat elemezve értékeljük előrehaladásunkat, követjük a vevői elégedettséget és alakítjuk költségstruktúránkat. Ennek menedzselésére felállítottunk egy irányítótestületi rendszert, amelyhez kiváló mintát szolgáltattak vállalatunk termelő területei, így a motor- és járműgyártás. Ez lehetővé teszi számunkra a közös fellépést, érdekeink megfelelő képviseletét. Kiváló alapokra építkezünk: az SCC területek hálózatban dolgoznak, proaktívak és vevőorientáltak!

AH: Melyek a további célok?

Szilárd: Világunk a versenyképesség körül forog. Új üzleti kapcsolatok kiépítésén, a meglévők elmélyítésén dolgozunk, miközben megszilárdítjuk új szolgáltatásainkat, és folyamatosan optimalizáljuk portfóliónkat. Mi a szolgáltatásainkat visszük a vásárba, és a termelés világából érkezve jól tudjuk, hogy a fejlődés és a változás soha nem áll meg.

Patrick Heinecke

„Az Audi Hungaria a magyar nemzetgazdaság meghatározó szereplője, hiszen az ország egyik legnagyobb árbevételű vállalata és hazánk egyik legnagyobb exportőre. A vállalat alapítása óta több mint 12 milliárd euró értékben fektettünk be Győrben, amely lehetővé tette folyamatos fejlődésünket. Az AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. megalapításával a következő szintre emeljük kompetenciaalapú szolgáltatási portfóliónkat, mely esetén munkatársaink magas szintű szaktudása a szintlépés biztosítéka. Ennek az új üzleti modellnek köszönhetően tovább erősítjük versenyképességünket Magyarországon és az egész Volkswagen Konszernben.“

Dr. Patrick Heinecke
Igazgatósági tag Pénzügy, IT, Beszerzés és Compliance az AUDI HUNGARIA AHEAD Kft. felügyelőbizottságának elnökhelyettese