PPE – egy új korszak kezdete
Nézzünk most a külső szemlélők számára zárt világ kulisszái mögé, és ismerjük meg az elektromos hajtások új generációjának születését, ami a Műszaki Fejlesztés, a Kísérleti Motorgyártó Központ, a Gyártástervezés, Gyártás és a Minőségbiztosítás területek fantasztikus együttműködésének eredménye.
Az Audi Hungaria története 1993-ban egy kis motorgyárként indult. Az elmúlt 30 évben a vállalat a világ legnagyobb motorgyárává és az egyik legmodernebb járműgyárává nőtte ki magát, önálló műszaki fejlesztéssel, prémiumtermékeket gyártó szerszámgyárral, globális szolgáltatási portfólióval. Mára 12 ezres közösségünkkel eltökélten és annál nagyobb sikerrel járjuk a járműipari transzformáció útját. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint új elektromos motorgenerációnk 2023. novemberi ünnepélyes gyártásindítása, ahol több száz meghívott vendég lépett 30 éves jubileumát ünneplő vállalatunkkal együtt az elektromobilitás új korszakába egy fantasztikus show keretében. Azt azonban csak az igazán bennfentesek tapasztalhatták meg, milyen izgalmas, a legutolsó részletekig megtervezett, sokszor azonban mégis váratlan kihívásokkal tarkított projektfolyamat előzte meg a Premium Platform Electric, azaz a PPE-hajtások termelésének kezdetét.
A PPE alma matere
Prémium Elektromos Platform – amikor a PPE-projekt 2022 közepén teljes egészében átkerült az Audi Hungariához, akkor érkezett Ingolstadtból Győrbe Korbinian Weber is a Műszaki Fejlesztés projektvezetőjeként. A fejlesztés 2018-ban a gyártástervezéssel karöltve kezdett dolgozni az Audi elektromos hajtásainak második generációján.
Ez a projekt nemcsak műszaki megoldásai miatt számított kihívásnak, de a konszernen belüli sokrétű együttműködést is magával hozta. Az Audi és Porsche márkák kiválóan dolgoztak együtt, csakúgy mint az AUDI AG ingolstadti központja az Audi Hungariával – utóbbi fokozatosan, egyre nagyobb felelősségi kört kapva az egész projektet átvette.
„A PPE fejlesztési folyamata valóban mindannyiunk közös teljesítménye, amit lelkesedésünkkel, elhivatottságunkkal értünk el. Egy teljesen új termék és a számos új gyártástechnológiai megoldás kezdetben sok bátorságot és kölcsönös megértést követelt valamennyi szakterülettől. Ennek jutalma a projekt végén egy igazán innovatív és hatékony elektromos hajtás lett.”
A legbüszkébb a konszernen belüli kitűnő együttműködésre vagyok. Különböző márkák, különböző telephelyek kéz a kézben dolgoznak együtt öt éve, és ebből a közös munkából egy nagyon innovatív és hatékony termék született vevőink számára.
Korbinian Weber
Projektvezető, PPE,
Műszaki Fejlesztés
Termékbefolyásolás a csapat sikereként
Mihályi András a V8 belső égésű motorok területén kezdte a pályafutását, és sok kollégával együtt onnét került az Audi e-tron számára készülő e-motoron (CBEV) keresztül az elektromos világba, majd a PPE-projektbe. Sokan közülük régóta ismerték egymást, így a személyes kapcsolatok révén mindig megtalálták a legrövidebb utat egy-egy felmerülő probléma megoldásához. A Kísérleti Motorgyártó Központban (MAC) kihívás pedig akadt bőven. Az MAC befolyásolja a konstrukciót a zökkenőmentes szériagyártás érdekében, ami több vevőnek szánt, teljesen új terméktípusok, merőben új technikai megoldások, újonnan épülő gyártósorok esetén rendkívüli kihívás. A legnagyobbat ezek közül az eddig megszokottaktól eltérő nyitott olajtér okozta.
„A motorkonstrukciót és a gyártási, tesztelési folyamatokat úgy kellett optimalizálni, hogy egy esetleges olajkilépés elkerülhető legyen – költséghatékonyan, a határidők betartása mellett. Ennek megoldása több hónapos egyeztetési folyamat és a területeket átfogó együttműködés eredményeként született meg, amire nagyon büszke vagyok.”
A konstrukció korai szakaszban történő befolyásolása fontos feladat, hogy sikeres szériafelfutást valósíthassunk meg.
Mihályi András
Analízismérnök, MAC
Teljes transzformáció
Hajas András 2023 márciusa óta vezeti Ingolstadtban a PPE gyártástervezési csapatát, és koordinálja azt a 11 győri kollégát, akikkel a gyártósorok felfutásáért felel. Feladatuk a gyártástechnológia és a gyártósorok megtervezése és megvalósítása, melynek érdekében Ingolstadt és Győr a kezdetektől egy csapatként dolgozott a projekten. A PPE-hajtások gyártásához egy már meglévő, korábban belső égésű motorokat gyártó csarnokban építették fel a gyártósorokat, ahova már használatban lévő gépeket is integráltak. Transzformáció volt ez a javából, ám nem csak az infrastruktúra vonatkozásában, hiszen ezzel párhuzamosan a gyártástervezés szakterületén a munkatársak is megérkeztek a belső égésű motorok területéről az elektromos világba. A projekt egyik különlegességét az adta, hogy a szerelde létrehozására az Audi Szerszámgyára kapott megbízást házon belül.
„A PPE a gyártási mélység tekintetében ugyancsak nagy erőpróba volt. A motor és a stator mellett a váltó bizonyos komponensei is nálunk készülnek, ami új kompetenciákat és az ehhez szükséges új technológiákat igényelt az egész gyártól. A tesztek már most azt mutatják, hogy stabil gyártósorokat terveztünk, de igazán büszke és elégedett csak akkor leszek, amikor a sorok felfutottak, és a megfelelő darabszám és költséghatékonyság mellett a megfelelő minőséget kapjuk.”
Különösen büszke vagyok, hogy gyártástervezőként részt vehettem az Audi új elektromos motorcsaládjának megszületésében Győrben.
Dr. Hajas András
Vezető, PPE Gyártástervezés
Ingolstadt
Szabadalmak sora
A PPE-hajtások esetén a komplett hajtásláncot, tehát magát a platformot is az Audi Hungaria gyártja. Ezen belül Viandt Fülöp felel a stator gyártósoráért. A legnagyobb újdonságot a gyártási mennyiség mellett a már előző, CBEV elektromotorhoz képest is új technológia jelenti. A generációs különbség az úgynevezett hairpin, ami első ránézésre, sőt másodikra is egy darab drótnak tűnik. Míg azonban a CBEV egy tekercselt motor, addig a PPE-aggregátban ez a duplán szigetelt, gyakorlatilag elemi rézalkatrész állítja a legnagyobb kihívás elé a termelésben dolgozó munkatársakat. Nem elhanyagolható pont, hiszen évente nagyságrendileg 157 millió darab készül majd belőle Ennek a megfogásáig, beszorításáig, hajlításáig, majd a megmunkálást követően a további gyártási folyamat – legyen szó impregnálásról vagy épp polimerizálásról – legoptimálisabb elvégzésének megtalálásáig számos iparági szabadalmon keresztül vezetett az út az Audi Hungaria motorgyárában.
„Az autóipari méretekhez képest hihetetlen gyorsan fejlődik a járműhajtások gyártástechnológiája. Amit ma kitalálunk, az holnapra már elavulttá válhat. Ezzel a sebességgel tartunk mi itt lépést, ami más kompetenciákat, többek között IT-hátteret és gyors döntéseket kíván.”
Az autóipari méretekhez képest
hihetetlen gyorsan fejlődik
a járműhajtások gyártástechnológiája.
Viandt Fülöp
Vezető, PPE, Statorgyártás
CBEV és PPE – kettős felelősség
A megfelelő ütemezésnek és tervezésnek köszönhetően a széria-minőségbiztosítás csapata már egy évvel az SOP (Start of Production) előtt foglalkozni kezdett a PPE folyamataival és alkatrészeivel. Zoltán csapata a vásárolt alkatrészekért felel, ami ebben a projektben kiegészül a gyártási folyamatok minőségbiztosításával is, hiszen sok szereldei folyamat később kihatással lehet a motorok minőségére. Ha tehát ott folyamatoptimalizálás vagy paraméterváltozás következik be, előnyösebb, ha annak ez a csapat is aktív részese. A kollégák jelenleg párhuzamosan menedzselik mindkét meglévő e-motor-projektjüket, Zoltán ezt látja a legmagasabb megmászandó hegynek.
„A korábbi termék, a CBEV minőségbiztosítását még évekig garantálnunk kell, ahogy a PPE-ét is, melyet terveink szerint kétezres darabszámban fogunk gyártani. Központi mérőszobánk, anyag- és elektromos alkatrészeket vizsgáló laborunk már a belső égésű világban kiépült, így ezeket folyamatosan, termékspecifikusan tudjuk bővíteni. Villamos hajtások számára berendezett analízisközpontunkban a motorauditok során olyan vizsgálatokat is el tudunk végezni, amelyek kizárólag nálunk érhetők el, így akár rotormágnesesség-mérést is.”
Nagy előnynek élem meg, hogy mire a mi szerepkörünk élesbe vált, addigra rengeteg tapasztalatot gyűjtünk, hiszen ismerni fogjuk az alkatrészek előéletét.
Bozsoki Zoltán
Alkatrészfelelős mérnök, Minőségbiztosítás
A prémium-elektromobilitás úttörője
Az Audi és a Porsche kiváló együttműködésében megszülető PPE elektromos platform 2024 tavaszára mindkét márka autóiban debütált, így a Porsche Macan mellett a legújabb Audi modellben, a Q6 e-tronban is. Nem kis büszkeségre ad okot, hogy az Ingolstadtban készülő négykarikás SUV az első olyan modell a vállalat életében, melyet a teljes egészében Győrben gyártott, új technológiás Premium Platform Electric platformra épülő hajtás hoz mozgásba, ezzel új dimenziókat nyitva a prémium-elektromobilitás megélésében.
Teljesítmény, hatótávolság, töltés, menetdinamika, dizájn. Az új Q6 e-tron mindenben kiemelkedőt nyújt, amiért egy autót szeretni lehet. Meggyőző menet- és töltési teljesítménye mellett megnövelt hatékonysága és nagy hatótávja is impozáns, míg érzékeinket az Auditól már megszokott, letisztult formavilág továbbfejlesztett, e-tron specifikus vonulata nyűgözi le. Belső terében olyan technológiai újdonságok és dizájnmegoldások debütáltak, melyek új távlatokat nyitnak az elektromobilitásban, lehetővé téve, hogy mindennap újra és újra átéljük a haladás technikáját. Az Audi Hungaria szakembereinek sokrétű tudását, rugalmasságát, nyitottságát, valamint vállalatunk jövőképességét is ünnepli minden egyes Q6 e-tron modell, melyet a Győrben készülő PPE-hajtás kelt életre. Új kompetenciák, soha nem látott gyártási mélység a státor- és váltókomponens-gyártásban, valamint a hajtások összeszerelésében, területeken átívelő együttműködés, nemzetközi projektmunka – a jövő elektromobilitása megérkezett.
Az új Audi Q6 e-tron az első olyan modell a vállalat életében,
melyet a teljes egészében Győrben gyártott, új technológiás
Premium Platform Electric platformra épülő hajtás hoz mozgásba.
"Vállalatunk az elmúlt harminc évben egy kis motorgyárból évi 1,6 millió legyártott hajtással a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött, amely hatékony belső égésű motorokat és elektromos hajtásokat állít elő prémiumminőségben a teljesen Volkswagen Konszern számára. Motorgyártásunkban is intenzíven zajlik a transzformáció, amelyre folyamatosan készítjük fel gyártásunkat és munkatársainkat. Lelkes csapatom hatalmas tapasztalatának köszönhetően kiváló motorjainkkal meghatározó bástyája leszünk konszernünknek az elektromobilitás új korszakában is.„
Robert Buttenhauser
Igazgatósági tag
Motorgyártás/Járműhajtások