Audi TT – Búcsúzik az ikon
25 év után Győrben lezárult egy korszak, és ezzel a modern autógyártásban is véget ért egy fejezet: befejeződött az Audi TT gyártása. Több mint 650 ezer darab készült az ikonikus modellből, amely Japántól az Egyesült Államokig a világ minden szegletébe elvitte a márka és a győri vállalat jó hírét. És bár senki és semmi nem pótolhatatlan, azért meg merjük kockáztatni: még egy ilyen egyedülálló modell nem lesz az autógyártás történetében. Nézzük, melyek voltak az Audi Hungaria „hungarikumának” meghatározó momentumai, és mit jelentett azoknak, akik szinte a teljes életútját testközelből kísérték végig.
A bázis
Érdemes messzebbről nekifutni a TT históriájának, hiszen ahhoz, hogy autó legyen, kell egy gyár is. Az AUDI AG és a magyar kormány 1993-ban írta alá azt a szerződést, amely lehetővé tette, hogy megkezdődjön a győri beruházás, és megszülessen Magyarország legmodernebb gyártóüzeme. Az 1994-ben átadott üzemben kezdetben még csak motorokat gyártottak a Németországban készülő autókba, de ez nem sokáig maradt így. A győriek felkészültségét, tudását és lelkesedését látva megszületett a döntés: az Audi egy komplett modell gyártását telepíti a nyugat-magyarországi városba. Ez a modell lett az Audi TT.
Koncepcióból közönségkedvenc
A szélesebb közönség is megismeri az addig féltve őrzött fejlesztés eredményét: 1995-ben a Frankfurti, majd a Tokiói Autószalonon a szakmának és az érdeklődő látogatóknak is bemutatkozik az Audi TT koncepció. Mindenki döbbenten áll a látvány előtt: az Auditól szokatlan, mégsem idegen, teljesen egyedi formavilág és az autó lenyűgözően kompakt mivolta szótlan ámulatba ejti a TT szemlélőit. A szakmabeliek azt kérdezhették magukban, ez miért nem nekik jutott eszükbe, míg a leendő tulajdonosokat az foglalkoztatta, mikortól lehet hozzájutni az egyedi megjelenésű sportautóhoz. Nos, 1998-ban megkezdődött az Audi TT sorozatgyártása. Ahogy a közép-európai gyár, úgy az ott gyártott autó is unikális volt. Kezdetben az AUDI AG-val való egyedülálló gyártási kooperáció eredményeként vonaton érkeztek Ingolstadtból Győrbe a TT-k lakkozott karosszériái, melyekből a győri munkatársak szerelték össze a kész autókat. A vevők pedig imádták. Vitték, mint a cukrot a világ minden tájára, és ezzel kezdetét vette a TT sikertörténete. Győrből a világnak!
KALÁNYOS JÁNOS
Jánosnak 1998-tól 2004-ig villamos karbantartóként volt köze a gyártáshoz, majd 2011-ben kapcsolódott be újra a harmadik generációs TT gyártási folyamatába.
1998-ban a TT igazi különlegesség volt a szocialista autókhoz szokott szemnek: újak és látványosak voltak a gömbölyű formák, nem beszélve az autók műszaki tartalmáról. Emlékszem rá, mennyire csodálta mindenki az első autót, amit összeraktunk. Büszkék voltunk rá, hogy Magyarországon készülhet egy ilyen autó, és mindenki a magáénak érezte, függetlenül attól, hogy a gyártás melyik szakaszában tette hozzá a részét.“
Romulus és a Bauhaus
A kultúrtörténeti összefoglalókban Róma egyik alapítója és a 20. század egyik nagy hatású képzőművészeti irányzata között mintegy 2600 évnyi a távolság, az Audi TT esetében azonban egymás mellett is állhatnának egy fényképen – már ha egy képzőművészeti fogalom modellt tudna állni… De a lényeg: a TT-fejlesztés kezdetén a formatervező, Freeman Thomas a 20. század elején kibontakozó, számos magyar vonatkozással (Breuer Marcell, Moholy-Nagy László és társaik) bíró formatervezési irányzatot, a Bauhaust tette meg origónak. Emellett felismerhetőek voltak a korai Man-szigeti Tourist Trophykon (innen a kétbetűs elnevezés) diadalmaskodó DKW és NSU elődmodellek vonásai is. A belső kialakításért pedig Romulus Rost volt felelős. E páros munkájának köszönhetően a TT formavilága valami egészen újat hozott nemcsak az Audi 1990-es évek elején elindított formanyelvi változásába, de általában az autó-, szűkebb optikán nézve pedig a sportautógyártásba.
Forma és funkció
1998-ban minden az Audi TT Coupéval kezdődött, e modell sikere ágyazott meg a folytatásnak. Ami nem sokat váratott magára, hiszen már 1999-ben megkezdődött a vászontetős Roadster gyártása is. Majd 2006-ban kezdetét vette az Audi TT már Walter de’Silva jegyezte második generációjának gyártása, miközben a TT modellkínálata egyre bővült. A vevők igényei olyannyira egybeestek az Audi elképzeléseivel, hogy sorra jöttek a nagyszerű sportautó még sportosabb, Coupé és Roadster kivitelben is elérhető változatai: a TTS, majd 2009-től a TT RS csúcsmodell, melybe a legendás, szintén Győrben készülő öthengeres motor került. Végül 2014-ben rajtolt el a harmadik generáció gyártása Győrben, immár teljes gyártási mélységben a 2013-ban nyitott járműgyárban. Elmondható tehát, hogy a gyár kapacitását és technológiáját tekintve is együtt fejlődött az Audival, így lett a világ egyik legkorszerűbb gyártóüzeme.
A Coupé, a Roadster és a többiek - generációkon át
1998-ban minden az Audi TT Coupéval kezdődött, e modell sikere ágyazott meg a folytatásnak. Ami nem sokat váratott magára, hiszen már 1999-ben megkezdődött a vászontetős Roadster gyártása is. Majd 2006-ban kezdetét vette az Audi TT már Walter de’Silva jegyezte második generációjának gyártása, miközben a TT modellkínálata egyre bővült. A vevők igényei olyannyira egybeestek az Audi elképzeléseivel, hogy sorra jöttek a nagyszerű sportautó még sportosabb, Coupé és Roadster kivitelben is elérhető változatai: a TTS, majd 2009-től a TT RS csúcsmodell, melybe a legendás, szintén Győrben készülő öthengeres motor került. Végül 2014-ben rajtolt el a harmadik generáció gyártása Győrben, immár teljes gyártási mélységben a 2013-ban nyitott járműgyárban. Elmondható tehát, hogy a gyár kapacitását és technológiáját tekintve is együtt fejlődött az Audival, így lett a világ egyik legkorszerűbb gyártóüzeme.
SZABÓNÉ CSETE MÓNIKA
A TT teljes negyed évszázadát végigkísérő Mónika jelenleg a minőségbiztosítás területén dolgozik, kedvenc típusa a TT Roadster.
Az első női munkavállalók egyikeként kerültem a gyártósorra. Hálás vagyok, hogy így alakult. A műszerfal-összeszerelő részlegen kezdtem, és tanúja lehettem annak, ahogy kinövi magát a modell. Huszonöt évvel ezelőtt nem futkostak a magyar utakon a TT-hez hasonló autók, így magával ragadta az embert az érzés, hogy valami különlegesnek az előállításában vesz részt. Ha a jövőben meglátunk, mondjuk, egy Roadstert az utakon, arra gondolhatunk: ebben a mi kezünk munkája is benne van."
Hihetetlen számok
Senkit sem fogunk köbcentikkel, lóerőkkel és kilowattokkal terhelni, hiszen vannak ennél sokkal izgalmasabb számaink is. Például gondolták volna, hogy az első generációs TT-ből 269 498 darab, míg a második generációs modellből 241 276 készült? De a harmadik széria sem vallott szégyent, melyből több mint 145 ezer gördült le a gyártósorról. Az ikonikus sportautóval a világ minden táján találkozhatunk, hiszen nem csupán Európa összes országába jutott el, de roppant népszerű lett az Egyesült Államokban és Japánban is.
Audi TT 20 és 25 special edition
Most a 25. évfordulót ünnepeljük, ám az Audi és Győr a 20. születésnapnak is megadta a módját, méghozzá egy korlátozott darabszámban és meghatározott specifikációban elérhető ünnepi kiadás formájában. A 999 darab Nanoszürke metál és Nyílszürke gyöngyház fényezésű Audi TT megkapta a márka mára szinte védjeggyé vált OLED hátsó lámpáit, az utastérben pedig S sportülések és sárga kontrasztárnyalatú díszvarrással szegett mokaszinbarna bőrkárpit fogadta az utasokat. És ha már egybeesik a győri gyár 30. és az Audi TT 25. születésnapja, akkor jár a közös ajándék a gyártól a márka és az ikonikus modell rajongóinak: az Audi ugyanis a TT RS Coupé iconic edition névre keresztelt limitált szériával köszöntötte a kettős jubileumot. A modellből mindösszesen 100 darab készül – természetesen az Audi Hungariánál, Győrben. Hol máshol?
Audi Hungaria 2.0
Az élet az utolsó TT elkészítése után sem áll meg Győrben, sőt! 2024-től megkezdődik egy új márka első modellje, a CUPRA Terramar gyártása, míg novemberben elindult az új elektromos motorgeneráció sorozatgyártása a Prémium Elektromos Platform (Premium Platform Electric, PPE) számára, mely az Audi Q6 e-tron modellsorozatot hozza mozgásba. Ugyancsak novemberben elkészült az 500 000. győri elektromotor is. Az Audi Hungaria a Volkswagen Konszern egyik zászlóshajójaként halad előre, ahogy mindig is tette, hogy a jövőben is aktív formálója legyen az autóipar fejlődésének.
Bye-Bye, TT!
A stílusikon öröksége
Zakariás Fruzsina, az Audi magyarországi márkaigazgatója a kezdetektől rajongója volt a TT-nek. Meglátása szerint a modellnek ugyanúgy kiemelkedő szerepe van a győri gyár növekedésében és sikerében, mint általában az autógyártás trendjének alakulásában. A TT ikonikusságának mibenlétét vele és az Audi felnijeit tervező Dániel Tündével igyekeztünk megfejteni.
AUDI: Huszonöt év után véget ért Győrben az Audi TT gyártása, az utolsó modell már le is gördült a gyártósorról. Valóban ikon, valóban forradalmi a modell, amitől most búcsúzunk?
Dániel Tünde: Én személy szerint a TT-t az Audi történetének egyik legikonikusabb formatervének tartom, amely messzemenően kitűnik az Audi palettájából. Mérföldkőnek számít, mert már újonnan, szinte azonnal legendává vált.
Zakariás Fruzsina: Egyetértek Tündével, a TT valóban egy ikon. Már csak azért is, mert amikor 25 éve elindult a maga útján, mind a formavilágát, mind a méreteit tekintve unikálisnak számított. Ékszer volt az Audi modellek között, a TT-ben ugyanis összesűrítve került bele mindaz, amit a márkáról el lehet mondani: sportosság, dinamizmus, quattro összkerékhajtás és technikai orientáltság.
AUDI: Mit jelent önöknek az Audi TT dizájnja?
Tünde: A TT egy minimalista, letisztult formavilágot követő modell. Az áramvonalas, gömbölyded és lekerekített formák az Avus koncepcióautó nyomát követik, amellyel a tervező már korábban megidézte a márka versenypályákon aratott sikerekben gazdag múltját.
AUDI: Volt, hogy inspirációt is adott a munkája során?
Tünde: Igen, sokszor merítettem belőle, mert olyan formajegyei vannak, amelyek az Audi esszenciáját fogalmazzák meg. Ezek a karakteres elemek mindig segítenek visszanyúlni a márka gyökereihez.
AUDI: Melyik generációt tartják a legmeghatározóbbnak?
Tünde: Én mindenképp az elsőt, mert ez testesíti meg leginkább az eredeti üzenetet, vagyis azt, hogy egy versenyautóban ülünk. A szinte nyers, szegecses karosszériaillesztéseket idéző exteriőr és a belső dizájn is ebben a szellemben készült. Majd amint beleülünk, azt érezhetjük, hogy egy igazi cockpit vesz körül bennünket.
Fruzsina: A legtöbbet a második generációs modellből adtunk el itthon, 204-et, míg az első és a harmadik generációból 161, illetve 143 fogyott. De Tündéhez hasonlóan szerintem is az első generációs TT az, amelyik a legmélyebb nyomot hagyja nemcsak az Audi, hanem általában a sportautógyártás történetében. És bár a TT nem az az autó volt, amit tömegesen értékesítettünk Magyarországon, a hazai TT Klub léte és népes tagsága bizonyítja, hogy a TT az Audi márkához való kötődés nagyon szimbolikus darabja lett.
AUDI: Fruzsina, márkaigazgatóként van esetleg különleges emléke a TT-ről?
Fruzsina: Hogyne lenne! Amikor kiderült, hogy idén véget ér a TT gyártása, rögtön jeleztem, hogy az utolsó darabot szeretnénk megtartani. Csakhogy az utolsó darab minden modellből az ingolstadti múzeumba kerül. Rendben, menjen az utolsó Coupé a múzeumba, de akkor maradjon itt az utolsó Roadster. Csakhogy addigra már elfogyott a magyar piacra szánt kvóta. Nem akartuk azonban ennyiben hagyni, és az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja, Les Zoltán segítségével sikerült elérnünk, hogy öt percre még egyszer megnyissák a kvótákat, és villámgyorsan regisztráltunk még egy legutolsó Audi TT Roadstert, amivel egyébként jótékonysági célokat szeretnénk majd megvalósítani.
AUDI: Milyen örökséget hagy maga után a TT az Audi életében?
Fruzsina: A győri perspektíván túl, globálisan nézve a márkát, a legfontosabb örökséget talán az Audi e-tron GT-ben látjuk viszont. Természetesen nagyon más a két modell, de ha a fejlődést nézzük, ami a márka DNS-ének legfontosabb része, akkor azt mondhatjuk, hogy méltó utódja lett a TT-nek egy igazi új generációs sportautó formájában.
„Amikor egy ajtó bezárul, kinyílik egy új: erről szólt számunkra a 2023-as év, hiszen fájó búcsút vettünk ikonikus TT-modellünktől, ugyanakkor a sikeres felkészülést követően legördültek az első előszériás CUPRA Terramar modellek a gyártósorunkról. Járműgyártásunkban rekorderedményt értünk el, soha annyi autó, valamint az Audi Konszern csúcsmodelljei számára gyártott karosszériaelem nem készült Győrben, mint a tavalyi évben. Büszke vagyok munkatársaimra, köszönöm nagyszerű teljesítményüket! Immár 25 éve szenvedéllyel gyártjuk autóinkat, amelyek vevők millióit lelkesítik világszerte. Köszönjük neked, TT, ezt a negyed évszázadot! CUPRA Terramar, alig várjuk, hogy megmutathassunk a világnak!“
Les Zoltán
Igazgatósági tag, Járműgyártás